Van Vietnam naar Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ruwan Henrichs - WaarBenJij.nu Van Vietnam naar Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ruwan Henrichs - WaarBenJij.nu

Van Vietnam naar Cambodja

Door: Ruwan Henrichs

Blijf op de hoogte en volg Ruwan

26 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

In mijn vorige blog ben ik geindigd met de plaats Dalat.
Na een lange en zware busrit kom ik aan in Dalat. Dalat is een plaats in het binnenland en ligt op ongveer 1500meter hoogte. Hierdoor is het weer wat koeler maar de natuur veel gevarieerder. De Berg beklimmen was een leuke ervaring omdat je een wijd uizicht had over de omliggende dorpen.
De overnachtingen in Dalat (Tulip hostel) waar 1 van mijn beste. had een kamer voor me zelf, 2 persoons bed, tv, koelkast en badkamer voor 4€

Vanuit Dalat ben ik weer terug naar het noorden gegaan. Ditmaal met het vliegtuig.
Vanuit Hanoi zou ik namelijk naar Halong-Bay en Sapa gaan (must see in Vietnam).
Halong Bay is een mooi stukje nartuur. Zover als je kan kijken rosten/bergen in het water. Ook is er een grote en diepe grot die bij elke tour is in begrepen. Verder is het zwemen en Kanoën langs de rosten een geweldige ervarig.
Het eten, de accomodatie, en de boot zelf waren verrasend goed. Ik had de goedkoopte bood (100€) maar vond het prima, van andere had ik begrepen dat het helemaal niks is die boot, dat ik voor een duurdere moetst gaan. Ik heb een leuke tijd gehad met 2 engelsen en de happy hours.
Een minpunt van Halong-Bay is de vervuiling en de vernitiging van de natuur. De Vietnamesen weten over het algemeen niet echt hoe ze de natuur met respect moeten behandelen: Het koraal gaat kapot, wordt gefist met melaten netten en op sommige plekken licht veel vuil.

Sapa daarin tegen is schitterend. Mooie natuur, geweldig om wandelingen te maken door een soort regenwout. De paden waar smal(max 1 persoon), spekglad en vol met modder. De perfecte combie voor een hike. De nacht heb ik doorgebracht in een huisje tenmidden van de lokale bevolking, leuk om mee te maken.
Bijde atracties zijn zeer touristisch en je zult dus veel europeanen tegen komen.

Cambodja.
Vanuit Saigon ben ik naar Phnom-Penh de hoofdstad van cambodja gegaan. Het verkrijgen van een visum was nog een heel gedoe. De agent achter de bali vond mijn stempel niet duidelijk genoeg dus ik moest in Vietnam 25$ betalen en bij de 2de check(cambodjaanse grens) nog een keer. Ik had echter geen keus dus heb het maar betaald.
Phnom-Penh is opzich wel een mooie stad het heeft echter erg geleden in de tijd van de Rode Khmer (1975). Ook is er een groot verschil tussen arm en rijk. Of je hebt alles of je hebt niks. Dat mensen niks hebben heb ik ervaren. meteen de eerste dag bestolen van me geld 250$. Het is heel zonden maar ik krijg het toch niet meer terug.
Verder is het weer erg warm. 35graden en in de volle zon kan het oplopen tot 40.

De Killing Field zijn heel heel indrukwekkend, het is niet te beschrijven wat de eigen bevolking zichzelf heeft aangedaan. Manieren waarop mensen(meestal mannen) werden gemarteld en vermoord was afschuwelijk. Maar het ergste vond ik nog dat vrouwen, kinderen en babys niet werden gespaard. Vanuit de Killing Fields ben ik direct naar de Teol Sleng Prison gegaan. Hier werden de mensen eerst gemarteld waarna ze vervolgens gedeporteerd werden naar de Fields.Dit is zeker een must als je Cambodja wilt bezoeken

Echter gaat mijn reis nu verder naar waarschijnlijk Seam Reap(Akor Wat). Phnom-Penh en Seam Reap zijn de Higlights van Cambodja, verder is er weinig. Dus waarschijnlijk zal mijn volgende blog plaatsvinden vanuit Laos.

  • 26 November 2013 - 12:23

    Denise:

    Hey ruwan.. wauw wat een avontuur en wat vervelend die extra kosten en de beroving. . Lijkt me best eng.. of doen ze het sniekie zonder dat je het door hebt! Het is leuk on te lezen wst je allemaal doet en ook dat jegezellige mensen ben tegen gekomen.. nog maals geniet ervan en doe voorzichtig.. liefs Denise

  • 26 November 2013 - 14:14

    Els En Paul:

    Hoi lieve Ruwan, wat een avontuur nu al. Hoop dat je niet weer beroofd wordt anders ben je snel door je geld heen en moet de familiepot alsnog aangesproken worden, ha ha ha.
    Heftig om al die nare oorlogszaken te bekijken. Ben je wel even van slag denk ik. Paul en ik wensen je nog heel veel reisplezier met mooie ervaringen.dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruwan

Rondreizende

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 8103

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2013 - 29 Oktober 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: