Indonesie: Bali-Lombok en Flores - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Ruwan Henrichs - WaarBenJij.nu Indonesie: Bali-Lombok en Flores - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Ruwan Henrichs - WaarBenJij.nu

Indonesie: Bali-Lombok en Flores

Door: Ruwan Henrichs

Blijf op de hoogte en volg Ruwan

17 April 2014 | Indonesië, Denpasar

Bali-Lombok en Flores/ Komodo:

Dit was mijn route door Indonesie. Het was letterlijk eilandhoppen het is geweldig om op elk eiland de verschillende natuur en culturen te mogen aanschouwen.
Een nadeel is echter wel dat de afstanden nog al groot zijn hierdoor kunnen de kosten hoog oplopen. en pakt het land duurder uit dan bijvoorbeeld Maleisie. Indonesie heeft wel veel te bieden: de vele vulkanen die het land rijk is en dan ook nog kan beklimmen. Ik heb in Lombok de Rinjani vulkaan beklommen. Deze was met zijn 3217meter geen kleine jonge. Ik was met een groep Canadezen, onderweg kwamen we een groep Amerikanen tegen. Het blijkt dat Candezen en Amerikanen een soort verstandhouding hebben als wij met Duitsers. Verliezen is geen optie!!
We hebben de Amerikanen zowel omhoog als omlaag verslagen. Omhoog duurde voor ons 7 en voor hen 7,30uur en naar benenden in 2,30 en zij in 2.45uur.
Op dat moment was het een leuke bedezigheid maar had 3 dagen lelijke spierpijn. Het slapen trouwens op de top van de vulkaan viel wel mee. Ik had vernomen dat wij mazzel hadden, Het was: 12gr snachts 10 en weinig wind gelukkig geen regen. de dagen die volgde bleken slechter te zijn (gehoord van mensen in mijn hotel). Het leuke was ook nog dat de vulkaan eigenlijk dicht was maar we hadden iets meer betaald en werden 3 uur eerder opgehaald (04:00) maar het was zeker de moeite waard!!!! een aanraaier voor iedereen die sportief wilt doen op Lombok.

Bali: vond ik zelf een beetje tegenvallen. Het is heel toeristisch, dit is aan alles te merken. De mensen gedragen zich ernaar, de winkels zijn er op gericht en eten is westers en er zijn weinig lokale bewoners. Vaak is het voor hen te duur,
Toch is er een plaatsje: Ubud. Hier is nog wel het echte Bali te ontdekken. Zo heb je hier geweldige rijstvelden, vulkaan, bergen, tempels, pitoreske dorpjes. En alles is mooi bereikbaar als je een brommer huurt. Het zijn eigenlijk meer motortjes ze hebben allemaal een 120cc blok er onderhangen.

Lombok: Vond ik veel leuker. Ik vond dit meer het echte Indonesie, zoals ik het ken van de conimex reclame. Mooie rijstvelden en ouderweste dorpen midden in de bergen. Sommige liggen zelf op 1500M en allemaal van hout, steen en riet gemaakt.

Op Flores heb ik vooral genoten van de mooie natuur en duiken tussen de schildpadden en Giant Manta Rai (niet uit te leggen, als je het wilt weten even naar google). Het leven op Flores is heel primitief, er wordt gekookt op houd met daarop vaak een steen. Flores ligt het verst af van Nederland als je naar de verschillende eilanden kijkt. Dit zal waarschijnlijk ook het verste punt zijn dat ik verwijderd ben van het thuisfront.

Vanuit Flores zou ik naar Bali terug gaan om vervolgens naar Manila te vliegen. Dit bleek echter niet helemaal te werken. In Flores heb je een plaatsje genaamd Ende. Ik dacht wat is er nouw beter dan daar je reis door Indonesie te eindigen. Ende heeft zelf een vliegveld en de hotels liggen rond 5 min lopen er van. Ik had een ticket geboekt voor 16 april, om 0900 zou ik vertrekken. Eerst krijg ik te horen dat er waarschijnlijk een uur vertraging is. Wat er was, was niet duidelijk. Om 1300 krijg ik te horen dat de motor kapot was. Ze willen mij een andere vlucht aansmeren waarvoor ik extra moet betalen. Ik hield vol dat ik geen cent meer wilde betalen en dat zij maar over de moesten komme. Uit eindelijk heb ik een duurdere vlucht gratis gekregen en de lokale bewoners betaalde wel meer.
Het vervelende was dat ik laat aankwam op Bali. Op het vliegveld wilde ik een ticket boeken naar Manila. Dit bleek alleen maar via Singapore te gaan. Opzich is dat geen probleem maar de kosten waar nog al hoog. 90euro naar Sing en dan nog 150 naar Manila. Ook was er een optie om 16uur op het vliegveld te wachten. maar ik vond dat geen goede optie.
Toen bedacht ik misschien is het mogelijk om naar Singapore te vliegen en daar 2 dagen te blijven. Nu tiep ik dit verslag geheel onverwacht in Singapoure. Maar vind het geweldig, het is weliswaar het duurste land ter wereld maar in het volgende verslag zal ik Sing beschrijven het is ongelofelijk.

Vergeet nog even op de boot naar Flores een groep wilde dolfijnen gezien. Bleven ongeveer 10min naast de boot zwemmen. En de Komodo verranen zijn groot, sommige meer dan 3 meter en kennen een buffel doden. Ja dus dat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruwan

Rondreizende

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 8089

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2013 - 29 Oktober 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: