Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ruwan Henrichs - WaarBenJij.nu Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ruwan Henrichs - WaarBenJij.nu

Filipijnen

Door: Ruwan Henrichs

Blijf op de hoogte en volg Ruwan

14 Mei 2014 | Filipijnen, Manilla

Het is een van de verste landen die ik zal bezoeken gedurende mijn reis.

De Filipijnen: Het was zeker de moeite om dit land te bezoeken. Het land beschikt over vele stranden, pittoreske dorpjes, verschillende culturen, vernieuwend eten en hele mooie natuur.

De natuur in de Filipijnen is overweldigend. Ik vond vooral de rijstvelden geweldig om te zien. Rijstvelden Opgebouwd als traptreden tegen de wand van een berg. Deze velden behoren dan ook tot een nummer 1 attractie. Het plaatsje waar dit is te bezichtigen is Benaue/Batad. Ik had het geluk dat er tijdens mij verblijf ook een festival was wat eens in de 3jaar plaats vind. Ik blijf het leuk vinden om te hoe deze mensen zich kleden, werken, dansen en op welke manieren ze eten verschaffen en dit bereiden. Ook al is het zien hoe een varken wordt vermoord toch niet echt een leuke bezigheid. Voor de liefhebbers die willen zien hoe varkens in noot er uit zien........?

De stranden zijn mooi, ben er zelf niet echt opzoek gegaan naar een strand omdat ik dat in Europa ook heb. Mijn voorkeur ging uit naar de natuur en de dorpjes. Zo ben ik in dorpjes geweest waar ik de enige tourist was. Soms werdt er zelf gevraagd waarom ben je hier, heb je niemand om mee samen te reizen. Als ik aangaf dat ik 5 dagen wilde blijven dan keken ze me raar aan. Meestal duurde dit een dag of twee. Na een aantal dagen werd ik door de meeste mensen wel herkend en moest ik bij mensen op visite komen en samen met hen eten.

Tijdens mijn reis ben ik ook in het plaatsje Vigan geweest. Dit is nog de enige stad waar de Spaanse koloniaale tijd te bewonderen is. De straten en huizen voelen echt als een Spaanse stad. Ook hier had ik mazzel dat er een festival was gedurende mijn verblijf. Ik heb een lokale carnaval gezien. Een deel van de bevolking verdient zijn geld doormiddel van mensen rond te rijden met paard en wagen (dit geeft het stadje veel karakter). Tijdens het festival werden deze wagens omgetoferd als praalwagens met de geskste versieringen. Ook was er een bier festival, optredens, geweldige lokale dansshows, en een lokale Missverkiezing.

Een van de leukste dingen vond ik toch ook wel een oud dropje waar ik ben geweest. Dit dorpje was oorspronkelijk van de Headhunters uit het noorden. Het wordt nu onderhouden door familieleden. Ik ben in mijn leven nog niet zo dicht bij een mensen schedel geweest als toen. maar het blijft een mooie ervaring om in een huis te zitten van 250jaar waar een stamhoofd bevel gaf een andere stam aan te vallen en het hoofd van de leider er af te hakken en dit vervolgens aan de deur te hang.

In de grotere steden en Metro-Manila (wat wij de randstad noemen) zijn grote Malls te vinden waar je Orginele merkleding kan kopen voor vaak de helft van de prijs. Zo heb ik een zonnenbril gekocht. Zag hem eerder in Singapore en Maleisie voor omgerekend 80euro. De zelfde bril zag ik in een warenhuis in de Filipijnen. Echter in de Filipijnen kost i 900peso(aanbieding) dat is omgerekend 15euro. Ik begreep niet hoe dit mogelijk was dus vroeg ik het aan een verkoper, deze haalde zijn supervisor erbij en dit legde me het als volgt uit: Het merk is Taiwanees, de brillen worden in de Filipijnen gemaakt. Doordat ze hier gemaakt worden kunnen wij een grote hoeveelheid inkopen voor een lagere prijs. De lonen liggen hier lager als bijvoorbeeld Singapore en Maleisie. De bedragen zijn aangepast op de hoeveelheid geld van de Filipijn na een maand werken. Als de producten duurder worden dan verkoop je niks.
Dat de prijzen laag liggen kom je bijna overal tegen. In een luxe club betaal je max 2euro voor een biertje en 3euro voor een whisky(cola). In een gemiddeld restaurant komt een maaltijd (eten en drinken) niet boven de 4euro uit. Ga je zoals ik naar lokale eettentjes dan eet je voor een 1euro en kan je vaak een colatje krijgen voor 0,14cent.

Wat echter wel een groot probleem is in de Filipijnen is de hoge armoede grens. Meiden zijn vaak gedwongen te werken in striptenten waar inverhouding rijke blanke mannen veel geld betalen voor jonge vrouwen. Ik heb veel jonge vrouwen gesproken en gevraagd waarom ga jij om met een man van 50 terwijl jij 20 bent? eerst wilde ik dit niet geloven maar meerdere vrouwen gaven dit aan: Ik werdt thuis door mijn Filipijnse man geslagen, heb door hem een kind(eren) en heb niet voldoende geld om hun te voeden. Deze man geeft mij wel de liefde die ik verdien en leeftijd maakt voor mij helemaal niet uit. Het gaat om liefde.
Ik blijf deze blanke mannen wegwerpmensen vinden die zich moeten schamen.

Wat eten ze in de Filipijnen:
- Longanisa (kleine bradwurst) met rijst
- Vis
- Hogsilog (hotdog) met rijst
- Sisig (lijkt een beetje op Bobotie) met rijst
- Balot (een gekookt ei met een baby eend erin). dit was een aparte ervaring als je denkt dat je een gekookt ei krijgt.

Ben nu op de weg terug naar Manila. Vlieg 19mei naar Taiwan waar ik een maand zal verblijven. Vervolgens een aantal dagen naar Hongkong en als afsluiting Nepal waar ik ongeveer 16juni aanzal komen. Zoals het er nu naaruit ziet vlieg ik op 16juli terug naar het Nerderland.

Groetjes uit de Filies

PS. Marleen, ik heb genoten van het land van je moeder herkomst. Jij hebt duidelijk wat weg van de lokale bewoner hier.





  • 14 Mei 2014 - 11:21

    Krispijn:

    Heel vet om te leze. Gappie!! Als je nog wat advies wil over Nepal, dan weet je me te vinden! Succes en blijf genieten!! Box ouwe! Krispijn!!!

  • 14 Mei 2014 - 11:21

    Krispijn:

    Heel vet om te leze. Gappie!! Als je nog wat advies wil over Nepal, dan weet je me te vinden! Succes en blijf genieten!! Box ouwe! Krispijn!!!

  • 15 Mei 2014 - 22:56

    Denise:

    Hey ruwan.. Weer wat ervaring en nieuwe dingen geleerd, het blijft leuk om te lezen, sommige dingen zijn wel echt om even bij stilte staan. Toch wachten we met smart optie! Doe voorzichtig en we lezen je volgende verhaal weer.. Liefs Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruwan

Rondreizende

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 8080

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2013 - 29 Oktober 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: